Kost och motion

Livet 2.0

Om  att leva på 2000-talet och må bra ändå

Kost och motion


GI, LCHF, stenålderskost… vad ska man tro på? Mat verkar för många mest handla om dieter och viktkontroll; huruvida en viss kosthållning är bra eller inte avgörs av dess effekt på vikten. Men viktkontroll och långsiktig effekt på hälsan är inte samma sak. Man kan vara smal men invärtes jättesjuk. Bra mat är inte den som håller mig slankare än min nästa (märkligt men utbrett ideal) utan den som håller mig frisk och vital hela livet. Det finns sätt att äta och leva där man inte alls behöver räkna kalorier, späka sig och gå hungrig. Man får då kasta ut skräpmaten och fokusera på oförstörd och näringstät föda. Sådant vi åt innan det spårade ur, med andra ord sådant vi åt före jordbukets intåg. Somliga kallar det paleolitisk kost eller stenålderskost, men "ursprunglig föda" är kanske en bättre beteckning. Vill vi hålla oss friska, och för all del slanka på köpet, är det en god idé att äta sådant vi är gjorda för att äta. Många av våra vanligaste sjukdomar, som åderförkalkning och hjärtsjukdom, är inte en oundviklig effekt av att vi åldras utan resultatet av ihållande felaktigt födointag under lång tid. The bottom line: jag kan välja att äta och leva precis som jag vill, men jag kan inte välja bort effekterna därav. ”Gör vad du vill – och betala för det”, ska Gud ha sagt enligt ett spanskt ordspråk. 


Gör experimentet att nästa gång du handlar bara köpa sådant som vi människor hade tillgång till innan vi började bruka jorden. Det reducerar urvalet till den enda säkra maten. Övrig "mat" är osäker ur hälsosynvinkel. Kanske går det bra ändå om man har tur, men ur biologisk/evolutionär synvinkel är det en chansning. För undvikande av missförstånd: tamboskap, uppfödd på säd, antibiotika och steroider, ingick inte i kosthållet för 10 000 år sedan. För att göra övningen mer autentiskt, välj en matbutik några kilometer bort - mat ska jagas, samlas och släpas med viss möda.


Jag tror som du hör att det finns lösningar, men då behöver man vara kreativ och förmodligen en smula bohemisk i sin livsstil, välja bort butikernas färdiglagade sörja och äta medvetet. Ge din kropp enbart det bästa, ät bara när du är hungrig, sluta äta när du är mätt eller helst litet innan, och se vad som händer på ett par månader. Se ett spännande föredrag om "mindful eating" här. Jag övervägde att placera denna sida som undersida på fliken "Leda mig själv" eftersom det är vad det egentligen handlar om. Vi vet redan tillräckligt om vad vi bör äta för god hälsa. Den egentliga frågan är hur vi långsiktigt upprätthåller den självdisciplin och de goda vanor som är nödvändiga i vår ständiga kamp mot en kultur och en livsmedelsindustri som försöker ta livet av oss i förtid med "mat" som inte alls är mat. I detta avseende måste det ha varit lättare att leva på stenåldern - om det gick att äta så var det bra för oss.


Mer om detta kan du läsa i bildsamlingen nedan. Men området är notoriskt svårt att forska på, så använd ditt sunda förnuft när du ska avgöra hur du vill äta och leva - det är din hälsa som står på spel. Som Mark Twain sa: Var försiktig med att läsa böcker om hälsa - du kan dö av ett tryckfel!


     Ett par enkla råd:


  1. Påminn dig ständigt om varför du äter sunt (t ex se dina barnbarn växa upp).
  2. Försök inte klara det på egen hand (försök inte klara något på egen hand - vi människor är svaga varelser i ständigt behov av andras stöd, så involvera dina kompisar eller en bra coach).
  3. Köp inte hem något du inte bör äta - det kommer förr eller senare att hamna i en mage helt nära dig.

Vårt djupaste behov - att mötas vid lägerelden över en bit mat? Freud go home!

Prima frukost!

Inte fullt lika prima.

Jätteprima! Utom för fisken vill säga. Jag har länge letat efter intellektuellt och moraliskt oantastliga argument för att fortsätta äta djur. Förgäves.


Såg ett program om elefanter på TV. De känner som vi, tänker på något ordlöst vis som vi, men bryr sig mycket mer om varandra och tar bättre hand om varandra än många människor i vår sönderstressade och krigande värld. Att vi skulle vara ett "högre stående" djur än de övriga saknar all empirisk grund.

Ursprunglig föda och naturlig livsstil - är det möjligt, och är det bra?

Aldrig blir vetenskapens begränsningar så tydliga som när det gäller forskning om vad vi ska äta. Så gott som samtliga forskare förefaller vara eniga om att vitt mjöl, socker och transfetter är skadligt. Övriga födoämnen verkar generera åtminstone viss kontrovers. Livsmedelsverket skulle protestera mot det påståendet och hävda att det visst är klarlagt vad vi bör äta och inte - allt finns på deras hemsida! I realiteten kan den hemsidan ibland släpa efter rätt många år, så du kan hinna dö av dina troligen dåliga vanor långt innan Livsmedelsverket ändrar sina råd.


I detta material har jag försökt samla vettiga tankar om vad vi rimligen är gjorda för att äta. Jag har delvis utgått från de två ur vetenskaplig synvinkel seriösa böckerna till höger. En del nyckelbilder hittar du inklistrade här och var på denna flik. Sidorna (134 st) är i A4 för att lätt kunna skrivas ut för en offensiv placering på t ex kylskåpsdörren.


Men den vetenskapliga evidensen är av varierande kvalitet, och det är som sagt inte mycket som samtliga forskare är ense om. Så ta det jag skriver med en nypa salt - det är något så värdefullt som din hälsa som står på spel. Å andra sidan kan vi ju inte precis låta bli att äta "för säkerhets skull".



Råd från Åldrandets gåta av Henrik Ennart

Min sammanfattning av en synnerligen välskriven och spännande bok av journalisten som skrivit i SvD om de blå zonerna och de folk som blir riktigt gamla. Vill du bli hundra och ha skallen med dig är detta en bra bok att börja med. Här erbjuds ett antal vitt skilda kosthåll och livsstilar som samtliga leder till nästintill odödlighet. Det förefaller finnas många sätt att äta sunt på, och kanske är det så att det inte finns någon gemensam nämnare för vad som ingår - det som förenar många hälsosamma koster är snarare vad de inte innehåller (socker, vitt mjöl, raffinerad och processad mat). Bara att välja den du gillar bäst, ställa in dig på socialt utanförskap och sätta igång.


Således fascinerande läsning om vad som skulle kunna förbättra vår hälsa och förlänga våra liv. Det gäller bara att komma på hur vi ska göra för att inte ideligen återfalla i att leva som de västerlänningar vi dessvärre är. Att motivera till goda levnadsvanor är som bekant svårt. Vi vill ha omgående lustkänslor som belöning för våra umbäranden, men belöningen för att sköta kost och motion är istället att inget tråkigt händer om trettio eller fyrtio år sisådär. Om man har tur, för man kan förstås bli sjuk även om man sköter sig. Lång väntan på ingenting kan tyckas, särskilt när man är ung och odödlig. Men när man blir äldre och ser jämnåriga vänner drabbas av stroke och cancer känns den belöningen långt ifrån ointressant ändå.

Magsmart: mat för en lugnare mage och bättre hälsa av David Jonsson

En spännande bok om tarmbaciller och hälsa. Ter sig vederhäftig och öppnar för t ex behandling av av psykisk ohälsa genom förändrad tarmflora - vi lär få höra mer om detta. Bara att införskaffa en bautaburk för grönsakssyrning!

Matguide för 2000-talet

Egen sammanfattning av Naturskyddsföreningens råd 2014.

Goda levnadsvanor, min lathund

Min erfarenhet är att det kan vara förvånansvärt svårt att sluta med mat man tycker om. Inte bara mat som är ohälsosam på lång sikt utan även sådan som ger akuta problem som magont (lök, vitlök, kål och liknande) eller försämrad sömn och därmed försämrad livskvalitet (kaffe, te, choklad). Den mänskliga naturen är sannerligen inte mycket att hänga i granen, åtminstone inte min.

Hjärnkoll på maten

Martin Ingvar och Gunilla Eldh har skrivit två läsvärda böcker, Hjärnkoll på maten och Hjärnkoll på vikten. Här några användbara tankar från den första (projektet att sammanfatta hela boken kom av sig).

Inbjudan till kostseminarium

Så här kan en halvdag se ut. Jag har försökt med en timme, men eftersom detta område berör så många på djupet har alla så många frågor och åsikter att det verkar behövas minst en halvdag i alla fall. Vid ett tillfälle hade gruppen efter två träffar tagit sig till bild 39 av ca 150, sedan gav vi upp.

Världens godaste kladdkaka?

Jätteopaleolitisk. En av mina första ungdomsromanser. Vi möttes ungefär 1975, när jag var 15 år, och har hållit viss kontakt ända sedan dess. Den första kärleken glömmer man inte.


Vad gäller receptet är det som med allt annat här i världen. Så länge man inte är insatt i ett ämne är det enkelt, men ju mer man lär sig desto mer komplicerat blir det, och när man är riktigt insatt blir det omöjligt att veta vad man ska tro. Jag tror det var Jan Berglin som lät en av sina figurer säga ungefär att "När man varit i Kina tre veckor vill man skriva en bok. När man varit här i trettio år begriper man att man inget begriper och håller käft!"


Jag tröstar mig i just detta fall med att man med de aktuella ingredienserna näppeligen kan misslyckas, hur man än gör. 

Det stämmer säkert att två liter blåbärssmoothie är jättebra för oss. Däremot är blåbärssmothie mindre bra för skåpluckor, det fick bli nya efter denna incident.

Michael Rangne

specialist i psykiatri

mrangne@gmail.com