Om detta kan man tala länge och mycket. Vilket vi gör. Undersökningar visar varierande siffror, men på det hela taget verkar många trivas sämre än de skulle önska på jobbet. Tempostressen bidrar naturligtvis, men det verkar som att hela situationen frestar på för många - stress är så mycket mer än att "bara" ha för mycket att göra. Vi lär inte få mindre att göra framöver, men ökad arbetsglädje kan i viss mån motverka de negativa konsekvenserna av stressen - dock behöver hjärnan sömn, vila, omväxling och näring oavsett hur kul den har det för att inte bli sjuk.
En stressor är arbetskamrater man inte valt men ändå måste komma överens med, helst också ha trevligt ihop med ("Helvetet, det är de andra", skrev Sartre). Alternativet - att inte ha ett jobb - medför social öken åtta timmar om dagen, eftersom resten trots allt är på jobbet, och blir alltså också en form av stress. Det är därför vi inte kan sjukpensionera människor ut ur stressen; de bara byter en form av stress till en annan. Det finns seriösa beräkningar som kommer fram till att ensamhet och dess konsekvenser dödar fler människor än någon annan faktor, inräknat rökning, alkohol, högt kolesterol och högt blodtryck.
En liknande stresskälla är en chef man inte heller valt. Många klarar ö h t inte att ha en chef, självvald eller inte. Lasse Berg hävdar i sina böcker om Kalahari att vi är gjorda för att samarbeta men inte för att lyda, och har själv lyckats undvika att ha en chef hela sitt liv. Om du ska ha en chef så välj en du trivs med - det betyder mer för din arbetstrivsel än någon annan faktor som har med jobbet att göra. Med andra ord är det viktigare att välja rätt chef än rätt arbetsuppgifter. Vetenskapliga studier visar att det uppstår en påtagligt ökad risk för att bli allvarligt sjuk eller dö i förtid av en längre tids samvaro med kollegor och chefer man inte trivs med. Dessutom smittar känslor. Vill du må bra i livet - omge dig med människor du tycker om, och som tycker om dig och visar det.
En hel del kan man göra själv för att trivas de där åtta timmarna per dag, och om detta försöker jag skriva här. Men även om jag skriver med viss entusiasm så låt inte lura dig - jag tror inte att det alltid bara är en fråga om att bestämma sig för att ha kul på jobbet så löser det sig. Det finns gottom arbetsplatser där ingen bör vara. Men något kan man alltid göra för att förbättra situationen. Det gäller att strukturera upp insatserna - vad kan du själv göra, vad kan din chef göra och vad kan ni göra gemensamt för att få det roligare på jobbet?
Här har vi ett helt gäng än så länge glada medarbetare.
Vilket en olämplig chef eller aningslös omorganisation snabbt kan ändra på. Människor är olyckligtvis väldigt ömtåliga - även de som hävdar motsatsen - så en eller annan chef skulle nog hålla sig till traktorer, datorer eller andra mer stabila ting.
Ona Fyr - för dig som vill lyckas tillsammans med andra
Från en inbjudan 2009
Mer om denna bok senare. Läs!
Förresten kan vi lika gärna ta en bild till när vi ändå kommit igång. Övriga 653 får bli till semestern.
Men inte behöver man gå på kurs för att sanera sitt liv. Det är bara att bestämma sig, sortera eländet rätt och sätta igång!
Sådärja. Bara 650 bilder kvar (på denna bildsamling vill säga).
Artikel i Dagens Juridik 2008. Chefen har jättestor inverkan på medarbetarnas arbetsgläjde. Nästan ingen som vantrivs med sin chef trivs med sitt jobb. Här litet common sense-tankar om vad du kan göra av den möjlighet som detta faktiskt ger dig att påverka medarbetarnas insatser.
Or else!
specialist i psykiatri
mrangne@gmail.com