Hur man hanterar besvärliga medarbetare synes vara en angelägen frågeställning som håller åtskilliga föreläsare sysselsatta. Svaret är kort - anställ dem inte. Vad säger att det alls finns något sätt få en anställd att bete sig som man själv vill? "Get the right people on the bus, then decide where to go!" säger Jim Collins.
Jag gav en tvådagars kurs om rekrytering för en tid sedan, och här summerar jag vad jag kom fram till. Vem man egentligen vill ha på sin arbetsplats, hur man vaskar fram just denne och minimerar risken för att anställa ett stolpskott eller värre. Helt gratis dessutom, vilket är mer än man kan säga om kursen...
Naturligtvis behöver den anställde rätt kompetens. Men därutöver handlar det främst om att personen ska vara högt motiverad och vilja det hen ska göra, samt att hen måste ha en lämplig personlighet. Allra viktigast är att inte få in folk med grava personlighetsproblem eftersom dessa inte går att rätta till vad du än gör. Om du anställer någon med rejält narcissistiska, antisociala/psykopatiska, paranoida eller rättshaveristiska drag så kommer det förr eller senare att gå åt helvete. Inte heller grav osjälvständighet och känslomässig labilitet är att leka med. Samhället har ofta en övertro på vilka förändringar en människa kan åstadkomma med sig själv. Om du ska välja en aspekt så satsa på personer med god självinsikt och förmåga att ta ansvar för sig själva i världen.
Tveksam rekrytering
Säkrare kort
Problemet, på ett ungefär
Frågeställningen, aningens mer utförlig
Ingen dålig början, om man får tag i folk som behärskar detta.
Några möjliga vägar till ökad trivsel och därmed minskad risk för stressrelaterad ohälsa på arbetsplatsen.
Big Five, egen version. På tal om bristande fokus, alltså. Det hör till allmänbildningen att känna igen dessa. Se även här, längst ned på sidan, för fler idoler!
specialist i psykiatri
mrangne@gmail.com