Jag drog mig i det längsta för att lägga till denna flik på hemsidan.Jag tycker inte om uttrycket, eftersom det implicerar att det finns en grupp människor som är besvärliga och en annan grupp med alla oss andra, vi som inte är besvärliga. I verkligheten är "besvärlighet" snarare att se som en relation mellan en viss person och hennes omgivning vid en viss tidpunkt. Vi är alla besvärliga för någon annan ibland, vissa förvisso oftare än andra. Hur vet jag att det inte är jag själv som är den mest besvärlige när jag möter en "besvärlig" person?
Men jag fann så många filer och föreläsningar om detta fenomen att jag behövde sortera in det någonstans, så voilá. Både om "besvärliga människor" och om "svåra möten". Själv föredrar jag egentligen att prata om "när det inte går så bra", eftersom det ger utrymme för möjligheten av att det skulle kunna vara jag själv som är boven i dramat. Men somliga av de "besvärliga" är trots allt besvärliga inte bara i den aktuella situationen utan i många olika sammanhang, och då kan det vara svårt att inte misstänka att besvärligheten trots allt har en koppling till vederbörandes personlighet. Du kan därför finna användbar information även på fliken om personlighetsproblematik. Att möta besvärliga människor på ett effektivt sätt bygger på samma samtalsfärdigheter som alla andra samtal, så börja på fliken om möten och relationer.
De besvärliga finns på Blåkulla, vi övriga någon annanstans. Problemet med denna inställning är att när jag projicerar mina egna problem och svårigheter på andra - vi gör det alla - blir jag samtidigt oförmögen att göra någonting vettigt åt problemet med den "besvärlige". Man kan inte hantera det man inte ser klart.
En främling i en svunnen tid nådde på sin vandring en stad där han aldrig varit. Vid stadsporten
stannade han upp och frågade stadsvakten hur människorna var i denna stad. Vakten svarade med
en motfråga: ”Hur fann du människorna i den stad du nu kommer från?”. Efter att ha lyssnat på
främlingens svar sa han: ”Just så kommer du att finna människorna även i vår stad”.
De två mest användbara modellerna för att förstå vad som pågår, eller snarare borde pågår men inte gör det, som en utgångspunkt för dina försök att ta itu med problemet. Du kan lugnt utgå från att personen inte har en susning om vad som pågår och därför inte har en chans att göra något åt sitt beteende ens om hen vill. Med andra ord måste personen först bibringas en förståelse för att det finne ett problem och hur det ser ut. Inklusive insikt i att det inte är så enkelt som att alla utom hen själv är idioter.
Motivation är viktigt i allt förändringsarbete, men denna kommer inte av sig själv utan förutsätter en djupare förståelse av problemet och hur det ser ut. Dvs du måste själv ha en god förståelse av problemet för att i nästa led kunna förmedla din bild till den andre.
De som har en personlighetsrelaterad problematik har så gott som alltid en bristfällig förståelse av sin egen del i denna problematik vilket leder till den andra universella komponenten i svårigheterna; en oförmåga att ta ansvar för sig själv och sin del av svårigheterna. Mitt personliga ansvar handlar att jag tar ansvar för hur det blir för andra människor när jag är som jag väljer att vara. Vilket förutsätter en förmåga att se och uppfatta mig själv och min omvärld nyanserat och korrekt. Så min största uppgift är att ta ansvar för hur jag ser. Ingen liten uppgift, och inte lätt! Som Jordan Peterson påpekar i en av sina filmer på Youtube, på ett ungefär: "The reason why cognitive behavoural therapy so often doesn´t work is that the problem is at the level of perception." Med andra ord, problemet handlar inte alltid om att vi tänker "fel" utan om att vi på ett djupare plan upplever saker på ett sätt vi inte reflekterar över men som icke desto mindre påverkar allt som följer. "Garbage in, garbage out" som det sägs.
Om du hittar en föreläsning med Lennart så anmäl dig! Mycket klok och erfaren ledarutvecklare som har mycket att säga. På ett humoristiskt och lättillgängligt vis dessutom. Föreläsning när det är som bäst, och en njutning att höra.
Vilka av ovanstående orsaker är den "besvärliges" eget fel? Vad ska åtgärdas med kritik? Motivation? Pedagogik? Förståelse och empati? Autentisk feedback? Hur vi ser på ett problem styr våra insatser, så det är viktigt att vi förstår rätt för att vi ska handla rätt.
Pudelns kärna vid "besvärlighet": Handlar det om arbetsplatsen eller om medarbetaren, eller möjligen om både och? Den besvärlige medarbetaren anser i allmänhet att det är fel på jobbet, och chefen för den kassa arbetsplatsen att det är fel på medarbetaren.
Jag blev en gång tillfrågad av en chef att hålla en utbildningsdag på hans företag för att "hotta upp" hans personal. De var tjugofem anställda, och i stort sett alla var enligt hans åsikt sega, oinspirerade och gjorde minsta möjliga insats. Om han hade haft rätt i sin syn på hos vem problemet låg - vilket jag betvivlade - skulle han snarare behövt skaffa sig experthjälp kring sin rekryteringsprocess. Jag avböjde.
Många "besvärliga" har inte fått lära sig att hantera detta vårt existentiella predikament särskilt effektivt, och då bråkar man lätt om fel saker, av fel anledning och på fel sätt.
Det är f ö ofta fruktbart att se "besvärligt" beteende i just detta perspektiv - personen har helt enkelt inte fått lära sig något annat och bättre beteende. Någon måste lära hen, varför inte du?
Att ge fan i andra skadar förr eller senare min självkänsla och därmed också min förmåga att värna min integritet. För i den verkliga världen, trots tugget från diverse självkänslefreaks, är villkorslös kärlek förvisso en bebis födslorätt men inget jag kan förvänta sig längre fram i livet. Som bebis kan jag bete mig precis hur som helst och bli älskad ändå, men som vuxen behöver jag dessvärre förtjäna mycket av den kärlek jag vill få, like it or not. För att kunna leva med integritet behöver jag både självkännedom, i bemärkelsen att veta vad jag behöver, och självrespekt nog att våga kämpa för att få det. Dessa tillgångar växer ur min upplevelse av att betyda något för andra, av att jag tillför andra något av värde, vilket i sin tur förutsätter att jag förmår och bryr mig om att samarbeta väl med andra. Allt hänger ihop, som bekant:-)
Apropå resonemanget om kartor och förväntningar här till höger. Vad som faktiskt sker har ingen betydelse för händelseutvecklingen, det är hur det uppfattas av den andra som avgör. Vill man påverka människors beteende måste man jobba med deras tolkningar av det som sker.
Klok far. För orealistiska förväntningar skapar miserabla liv. Som Lundell sjunger: Det här är ingen lek!
ADHD - en genväg till stor besvärlighet i livet, både för mig själv och för människorna omkring mig. Risken för en trist händelseutveckling minskar avsevärt med adekvat hjälp, vilket i sin tur förutsätter korrekt förståelse från föräldrar, lärare och andra. Att få en diagnos är inte stigmatiserande - det ger en förklaring och är en förutsättning för att man ska få rätt hjälp.
Provkarta över sådant som inte utmärker den genuint besvärlige.
De sju dödssynderna - inte heller särskilt ansvarstagande.
Man kan förvisso välja att bete sig precis som man behagar, men man kan inte välja konsekvenserna av sitt beteende, Se det som en psykologisk naturlag. Att välja handlar om att välja vilka konsekvenser man vill ha och sedan räkna ut vilken handling som troligast för dit. Men tro inte att du kan välja vad du känner för och sedan ändra konsekvenserna genom att klaga på dem. Förstå hur världen fungerar och låt denna förståelse vägleda ditt handlande. Hallå tonåringar!
Ju mer en människa kan förmås se att hen faktiskt väljer det hen gör, desto bättre mår hen och desto mindre trassel blir det vanligen både för henne och andra.
Här en del av integritetsekvationen. Att kunna uttrycka och värna min integritet är jättebra för mitt välmående, förutsatt att jag gör det på ett sätt som fungerar. Annars blir jag kanske alldeles ensam på kuppen, och det är ju inte heller så bra för mitt mående.
På tal om integritet behöver jag som vårdgivare själv ta hand om min egen integritet, inte bara hjälpa den andre att göra det. Vilket beteende som helst är inte okay bara för att man för tillfället innehar rollen som patient, och vi ska inte behöva finna oss i vad som helst bara för att vi har betalt. Bortom våra tillfälliga roller är vi alla människor med både rättigheter och skyldigheter. Det är en god idé att alltid försöka se och möta människan i patienten, och vi kan gott förmedla till den klient som brister i respekt för oss att vi förväntar oss detsamma i retur. "Vet du vad, jag färsöker ge dig litet extra här, människa till människa, litet mer än du betalat skatt för att få. Men då tycker jag att du gott kan visa en smula uppskattning och visa att du ser vad du får och att du är glad för det."
Alla har vi förväntningar på livet och på varandra, förväntningar som emanerar ur de kartor, bilder och föreställningar vi gör oss av den värld vi lever i. Många gånger beror människors märkliga och kanske orimliga krav och handlingar på att de utgår från en felaktig karta av någon i sammanhanget relevant aspekt.
Ett enkelt exempel på detta kan vara ett helt vanligt lönesamtal. De allra flesta arbetstagare uppfattar sig - i likhet med 90 % av landets bilförare - göra ett bättre jobb än genomsnittet och förväntar sig därför också ett större än genomsnittligt lönepåslag. När medarbetaren inte får det reagerar hen naturligtvis med besvikelse över att bli så illa uppskattad och lönad för sin insats. Som chef behöver jag då hjälpa medarbetaren se att hen förvisso gör ett bra arbete, men inte bättre än snittet och att hen därför inte kan få ett högre påslag än så. Detta går naturligtvis stick i stäv med den övergripande ambitionen att lyfta fram medarbetarens starka sidor, att stärka hens självförtroende och självkänsla osv. Å andra sidan medför en nyanserad och adekvat självbild stora fördelar i många sammanhang. Det talas idag mycket om de problem som följer av att många människor har en omotiverat låg självkänsla, och det är naturligtvis viktigt och legitimt. Men vi borde nog tala mer även om de problem vi har med alla dessa människor som har en alltför hög självuppfattning. Självförtroende utan motsvarande kompetens stavas arrogans.
Jag har p g a de erfarenheter jag gjort numera en dubbel ambition med mina medarbetarsamtal. För det första är det en förstås en möjlighet till dialog om personens insatser. För det andra, och betydligt svårare, handlar det i praktiken om att i möjligaste mån förklara situationen och principerna för lönesättningen, visa på det faktiska löneutrymmet osv för att i möjligaste mån reducera risken för att samtalet och lönebeskedet upplevs orättvist. I klartext handlar det om att försöka minska risken för att medarbetaren anser sig kränkt av sin nya lön; kränkta medarbetare samarbetar som bekant inget vidare.
De årliga lönesamtalen handlar alltså i inte så liten grad om att minimera antalet "kränkta" medarbetare, eftersom HR-sektionens käcka bud om att lönesamtalen ska leda till att medarbetarna känner sig sig sedda och belönade efter förtjänst ofta inte går att uppnå. Tyvärr. Tack och lov finns det många undantag. Lönesamtalen och medarbetarnas inställning till dessa är en så viktig faktor för chefens arbetsmiljö att jag skulle vilja komplettera varje anställningsintevju med ett fingerat lönesamtal för att redan före en eventuell anställning få en bild av hur den presumtive medarbetaren för sig i ett sådant. Den som förhåller sig på ett så självcentrerat vis att chefen mår dåligt av samtalet kunde då med fördel avskrivas redan här. Min viktigaste uppgift som människa är att ta ansvar för mig själv i världen - för mina känslor, tankar, reaktioner och handlingar, för stämningen och atmosfären som jag skapar. Hur känns det och hur blir det för andra när jag är som jag väljer att vara? Detta ansvar har vi alla, i varje stund och i varje möte med en annan människa - även medarbetaren i sitt medarbetarsamtal. Då och då skulle jag vilja avbryta det samtal som är på väg att spåra ur med ett enkelt "Väx upp!"
När det gäller "besvärlighet" är det av både praktiska och etiska skäl essentiellt att jag som har att hantera besvärligheten själv skaffar mig en korrekt förståelse ("karta") av vad som pågår. Om jag ber den djupt deprimerade medarbetaren att ta sig i kragen och rycka upp sig kommer det naturligtvis inte att leda till någon förbättring utan endast till att denne känner sig ännu mer oduglig och värdelös. Vi kan inte hantera "besvärlighet" utan att förstå den, och därför vill det till att vi har en god kännedom om alla alternativa besvärlighetsorsaker. En första och helt avgörande fråga är denna: vill personen inte, eller kan hen faktiskt inte bättre än så här för tillfället? Svarar jag fel är den andre illa ute, och jag själv kommer inte att vara effektiv i vad jag gör.
Strängt taget finns det väldigt många möjliga förklaringar till människors "besvärlighet", här är några. Poängen med hela detta avsnitt är just det - innan man förstår bakgrunden till någons besvärlighet kan man inget göra, åtminstone inget vettigt med chans att fungera.
Fler exempel på sådant som inte utmärker den genuint besvärlige.
Avgörande för den mer mognes personliga ansvarstagande - jag är inte ett offer, jag har ett utrymme för att själv välja. Besvärliga personer anser sig vanligen inte kunna välja i någon större omfattning utan ser sig som offer för allt och alla.
Sedan är det naturligtvis så att man inte kan välja vad som helst, och det ingår i mognaden att kunna räkna ut vad som hör vart.
Stephen R. Coveys modell för ett moget och ansvarstagande liv. Lysande enligt mig, men jag har noterat att många författare i självhjälpsbranchen älskar att klanka ner på honom. För mycket, för krångligt, för... vad skriver man inte för att boostra sin egen självkänsla en smula? Mer om Covey här.
Men har man nått därhän att man inser att man kan leva ett mer eller mindre ansvarstagande liv, och att det inte är egalt för människor omkring en vilket man väljer, har man redan kommit långt.
En av livets tunga lärdomar är att man aldrig kommer undan kravet på ständig självdisciplin, inte ens när man har semester eller någon annan till det yttre beviljad situation. Att leda andra är en barnlek jämfört med att leda sig själv. Man måste bara två saker i livet sägs det, välja och dö, men där glömmer man allt detta tredje.
specialist i psykiatri
mrangne@gmail.com