specialist i psykiatri
mrangne@gmail.com
Det råder knappast någon tvekan om att den viktigaste faktorn för hur bra liv vi får är kvaliteten på våra relationer, som i sin tur är resultatet av ett antal tämligen väl definierbara beteenden och egenskaper. Goda relationer är en konsekvens - av min skicklighet i att kommunicera och av vilken sorts människa jag väljer att vara. Många har kort sagt de relationer de förtjänar, även om det naturligtvis också finns de vars olyckliga lott i hög grad beror på sjukdom, orättvisor och otur. Vi behöver alla förstå och tillämpa spelreglerna för goda relationer om vi vill slippa leva ensamma alternativt ha miserabla relationer. Än mer så om vi vill kunna välja vårt umgänge - de som uppför sig trevligast och bryr sig mest om sina medmänniskor får välja först.
Jag skriver här om samtal, "bemötande" (förfärligt ord, samtalskonst är mer tilltalande), möten och relationer som fungerar. Att samtala med en människa som inte mår bra bygger på samma färdigheter som alla andra samtal. Dessa behöver dock kompletteras med goda kunskaper i psykologi och psykiatri, så att den andre märker att hens samtalspartner vet vad hen pratar om och har något att tillföra. Det går därför inte att göra någon strikt indelning i samtal med vem som helst, samtal med människor som mår dåligt i samband med livsproblem, samtal med psykiatriskt svårt sjuka patienter och samtal med "besvärliga" människor. Sistnämnda gruppen har fått en separat flik här och återfinns även under fliken om personlighetsstörning. Det är därtill en betydande överlappning mellan denna flik och fliken psykoterapi. En del av bilderna är desamma, men eftersom de på psykoterapifliken försetts med skriftliga kommentarer stör dubbleringen förhoppningsvis inte alltför mycket.
Skillnaden mellan professionell, personlig och privat kommunikation har ofta överdrivits - det är i mångt och mycket samma färdigheter som fungerar i de olika situationerna. Men vissa skillnader finns förstås och behöver beaktas. Det går inte heller att tillämpa någon särskild "metod" för samtalet. Tvärtom behöver man vara lyhörd för vem man har framför sig, och vad just denna person behöver just nu. Den avgörande frågan är alltid hur det blir för den andre när jag är och pratar som jag gör. Det viktigaste verktyget för ett gott samtal är jag själv, och bästa samtalshjälpen får jag genom att vara uppmärksam på den andres reaktioner på din insats. Den kortaste samtalskursen: Närvaro! Några tips på hur du kan tänka när det går snett förmedlas också.
Vill du veta mer så läs en bok eller två av Jesper Juul. Ingen jag känner till har beskrivit relaterandets vedermödor och glädjeämnen lika insiktsfullt som han.
”Jag hoppas att under dagen kunna förmedla några användbara tankar om vad som underlättar relaterandet till andra människor, även ungdomar. Extremt sammanfattat skulle jag då föreslå att man låter bli att leta metoder och tricks för detta. Istället ser man till att leta efter och hitta något man verkligen gillar och beundrar hos den man relaterar till, och sedan relaterar man till den delen av personen som man faktiskt gillar. Då blir mötet naturligt, man slipper förställa sig och kan istället vara sig själv. Lyckas man inte hitta något att gilla hos dem man är satt att hjälpa är man å andra sidan illa ute, men då ska man nog syssla med något annat.”
Citat från en utbildning om att möta ungtdomar med psykisk ohälsa jag gav för ett par år sedan.
Vårt behov av andra
”Min ende läsare”, skrev Gösta Oswald. Han syftade på vårt behov av att stå i förbindelse med åtminstone en annan människa och därmed vår omvärld. Utan kommunikation är vi utanför världen.
”Long time since you and I
sat here by the fire
discussing horses and women”
Seb Macahan
P g a tidsbrist hade jag bara någon halvtimme på mig att välja ut vad jag tycker är det viktigaste för medarbetaren att fundera på, och här är resultatet. Men bristen på tid för att göra ett urval visade sig inte spela någon större roll, för väl på plats fanns det ingen projektor.
Denna bild syftade när jag skrev den på patienter med depression. Avsikten var att påpeka att vi behöver ha en korrekt karta över anledningen till patientens tillstånd för att kunna hjälpa patienten till en korrekt karta. Men resonemanget kan utsträckas till samtliga psykiska sjukdomar och personlighetsavvikelser; även de sistnämnda gör i allmänhet sitt bästa och behöver snarare autentisk återkoppling än ogillande och fördömande för att kunna ändra sitt beteende. Folk vill för det allra mesta komma överens med sina medmänniskor, så kul är det inte att vara osams med och ogillad av andra.
Boktips